موادی ‌که ‌جانشین ‌گوشت می‌شوند

موادی ‌که ‌جانشین ‌گوشت می‌شوند
برخی افراد به دلایل بسیاری نمی‌توانند از گوشت‌ها بخصوص گوشت قرمز استفاده کنند، برای مثال افرادی که به نقرس مبتلا هستند باید تا حد امکان از مصرف گوشت قرمز خودداری کنند یا برخی افراد رژیم گیاهخواری دارند و نمی‌خواهند از گوشت استفاده کنند، حتی گاهی کودکان بشدت از خوردن گوشت امتناع می‌ورزند.

در این مواقع نمی‌توان به سادگی از کنار برخی فواید مصرف گوشت گذشت. برای مثال از آنجا که کودکان در سنین رشد هستند و این مرحله به هیچ عنوان در طول دوره زندگی تکرارپذیر نیست، باید به تغذیه در این گروه سنی اهمیت ویژه‌ای داد. درست است که مصرف بیش از اندازه گوشت‌ها باعث ایجاد عوارض و بیماری‌های مختلف می‌شود، ولی این به معنی مضر یا بی‌فایده بودن مصرف گوشت نیست.

اگر شما در طول زندگی از سبزیجات زیاد استفاده می‌کنید یا به دلیل بوی زهم ماهی یا مرغ را دوست ندارید، باید به دنبال جانشینی برای این گوشت‌ها باشید که بتواند مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را به اندازه کافی تامین کند و مانع ایجاد آسیب‌های مختلف شود.

خواص منحصر به فرد گوشت

پروتئینی از نظر غذایی کامل محسوب می‌شود که اکثر اسید‌های آمینه ضروری که بدن خود نمی‌تواند بسازد، تامین کند و غذاهای حیوانی بهترین منابع تامین‌کننده این اسید‌های آمینه هستند. همان طور که می‌دانید گوشت یک منبع غنی پروتئینی است و ارزش غذایی بالایی دارد، بنابراین مصرف نکردن این ماده غذایی برای مدت طولانی بدون استفاده از جایگزین‌های غذایی، ذخایر بدن را تهی می‌کند و می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به سلامت فرد وارد کند. گوشت و جانشین‌های آن در ساخت عضلات و بافت‌های بدن موثر است و منبع انرژی، ویتامین و مواد معدنی نیز هستند.

براساس تحقیقات انجام شده رژیم غذایی سرشار از سبزی و میوه تازه برای جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها ازجمله سرطان‌‌های دستگاه گوارش، مفید و کارساز است و در بسیاری از موارد فواید بسیاری دارد ولی مشکل اصلی این است که با حذف گوشت قرمز و سفید، بسیاری از افراد با کمبود مواد آلی و معدنی موجود در گوشت که بدن به آن نیاز دارد، مواجه می‌شوند. یکی از این مواد ویتامین B12 است که در خونسازی و عملکرد درست عصبی نقش مهمی دارد.

گوشت یک منبع غنی پروتئینی است و ارزش غذایی بالایی دارد. مصرف‌نکردن این ماده غذایی برای مدت طولانی بدون استفاده از جایگزین‌ مناسب، ذخایر بدن را تهی می‌کند

یکی از جنبه‌های منفی رژیم غذایی با سبزیجات، فقدان مواد مغذی است که باید به طور مرتب در رژیم روزانه از گوشت گاو یا ماهی یا مرغ دریافت شود. برای مثال امگا3-، اسید چرب مفید و خوبی است که در سلامت قلب و عروق موثر است و از خوردن ماهی سالمون یا تیونا به دست می‌آید، به علاوه کمتر در مواد غذایی دیگری یافت می‌شود. در اصل غذاهای حیوانی بخصوص گوشت‌های دریایی منبع سرشاری از این ماده به حساب می‌آیند. باید توجه داشت که پروتئین و آهن مورد نیاز بدن بیشتر با مصرف گوشت گاو و مرغ تامین می‌شود. خواص گوشت باعث می‌شود نتوان براحتی آن را از رژیم غذایی حذف کرد. هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی‌تواند از نظر محتوا با گوشت برابری کند ولی می‌توان با شناخت خواص مواد مختلف، رژیم غذایی را به گونه‌ای تنظیم کرد که با ترکیبی از مواد مختلف بتوان نیازهای مختلف بدن را تا حدی برطرف کرد به طوری که حذف گوشت از رژیم غذایی منجر به آسیب جدی در بدن نشود.

جانشین‌های سالم و مغذی برای گوشت‌ها

با توجه به ارزش‌های بی‌بدیل گوشت، برای این که افرادی که قادر به مصرف گوشت نیستند نیز دچار بیماری و کمبود نشوند باید تدبیری اندیشید. بهترین و ساده‌ترین روش در جلوگیری از این مساله، این است که در رژیم غذایی این افراد از موادی استفاده شود که بخوبی بتواند مواد موجود در گوشت را تامین کنند.

مصرف حبوبات، سویا، انواع مغزها، بادنجان و بلغور گندم بهترین جایگزین‌های گوشت قرمز هستند که علاوه بر تامین مواد آلی و معدنی مورد نیاز بدن، مانع بروز کم‌خونی و فقر آهن می‌شوند.

براساس اصول تغذیه‌ای، به‌ طور معمول یک واحد گوشت یا جانشین‌های آن شامل یک اونس (۳۰ گرم گوشت)‌ ماهی، ماکیان و پنیر یا یک دوم لیوان حبوبات (پخته) می‌شود.

مغزها و آجیل یکی از این مواد جایگزین است؛ مصرف گردو، پسته و بادام در افرادی که نمی‌توانند از غذاهای دریایی استفاده کنند، می‌تواند مقدار امگا3- مورد نیاز بدن را تامین کند. به علاوه این مواد دارای حجم بالای پروتئین و فیبر هستند که می‌تواند برای افرادی با رژیم سبزیجات بسیار مفید باشد.

خیلی از مواقع مصرف سویا می‌تواند به تنهایی جانشین خوبی برای گوشت در افرادی باشد که رژیم غذایی سبزیجات دارند. سویا خواص زیادی دارد و سرشار از پروتئین است. همچنین میزان چربی و کلسترول آن کم است و به جلوگیری از بروز سرطان‌هایی مانند سرطان روده، پروستات و سرطان سینه کمک می‌کند.

بلغور گندم سرشار از پروتئین، پتاسیم و آهن و حاوی فیبر فراوان است و براحتی می‌تواند جانشین مواد گوشتی شود. بلغور گندم علاوه بر ویتامین گروه‌B تامین‌‌کننده پتاسیم و فسفر مورد نیاز بدن هم است. توفو یک نوع خوراکی سفید رنگ، نرم و ژلاتینی است که از دلمه شدن (بستن) عصاره سویا گرفته می‌شود و هیچ طعم خاصی ندارد و با مقداری سرخ کردن و پختن آن، می‌تواند جانشینی برای گوشت مرغ و گاو باشد.

قارچ‌ها قطور و آبدار و معمولا بسیار خوش طعم هستند و نوعی از قارچ‌های گوشت‌دار و پرحجم می‌توانند طعم و مزه گوشت را برای مصرف‌‌کننده تداعی کنند. قارچ حاوی پروتئین و مواد مغذی قابل‌توجهی بوده و میزان کلسترول و چربی آن کم است. با این تفاسیر قارچ نیز می‌تواند در کنار مواد دیگر در جهت تامین مواد مورد نیاز بدن، نقش گوشت را بر عهده بگیرد. شاید شما هم به دفعات شنیده باشید که حبوبات حاوی مواد مشابه گوشت و از دیگر موادی هستند که می‌توان مواد مغذی گوشت را در آن جستجو کرد. دانه‌های گیاهی، نخود فرنگی، عدس و... همه در دسته حبوبات جای می‌گیرند و سرشار از پروتئین، اسید فولیک، آهن، منیزیم و پتاسیم هستند.

همچنین تمبه که همان مخمر سویاست می‌تواند جایگزین فرآورده‌های گوشتی شود. تمبه از پختن و مخمر شدن سویا ایجاد می‌شود. این ماده خوراکی را به صورت بخارپز و سرخ کرده مصرف می‌کنند و جانشین خوبی برای گوشت گاو و ماهی است. این خوراکی سرشار از آهن، کلسیم، پروتئین و ویتامینB12 است.

از جانشین‌های دیگر گوشت، پنیر و تخم‌مرغ است که می‌توانند مقداری پروتئین باارزش غذایی بالا را که بدن ما به آن نیاز دارد، تامین کنند. در اصول تغذیه، یک سهم گوشت یا جانشین‌های آن معادل 2 تا 3 تکه پخته شده گوشت مرغ یا ماهی است که مساوی است با یک عدد تخم‌مرغ، 2 قاشق کره بادام زمینی و 120 گرم سویا.

در هر صورت تا جایی که امکان دارد نباید هیچ گروهی از مواد غذایی را از رژیم خود حذف کنید. گوشت نیز یک ماده غذایی مفید و مهم است که نباید از آن غافل شد. می‌توان براحتی به جای مصرف چند ماده غذایی جایگزین که ممکن است میزان کالری بیشتری داشته باشند از همان گوشت استفاده کرد و به این طریق از میزان کالری دریافتی و احتمال چاقی خود بکاهیم.

/ 0 نظر / 309 بازدید