ورود موتورهای جستجو به حیطه شبکه‌های اجتماعی

ورود موتورهای جستجو به حیطه شبکه‌های اجتماعی
موتورهای جستجو دائما در حال تغییر هستند و رسانه‌های اجتماعی بخش اعظم این تغییرات به حساب می‌آیند. بینگ، گوگل و دیگر موتورهای جستجوی کوچک اما باهوش مانند Blekko و DuckDuckGo که تعدادشان رو به افزایش است، در حال افزودن اطلاعات اجتماعی به نتایج‌شان هستند. این خبری بسیار خوب برای کسب و کارهای کوچک است که سعی دارند در جستجوها دیده شوند.

همچنین این خبر برای سایت‌هایی که بشدت روی خرید لینک تکیه کرده‌اند، حجم زیادی از محتوای بی‌فایده را ارائه می‌کنند یا حتی برای دامنه‌های خیلی قدیمی، خبر خوشی نخواهد بود. دست‌اندر‌کاران گوگل و بینگ طی مصاحبه‌هایی به تاثیرات مثبتی که نشانه‌های اجتماعی مانند توییت‌ها، Likeهای فیس‌بوک و 1+ ها روی نتایج جستجوی آنها می‌گذارد، صحه گذاشته‌اند. یک سخنگوی مایکروسافت در بینگ گفته است: «از آنجا که امروزه ایده‌ها، افکار، پرسش‌ها و پاسخ‌ها راحت‌ و آزادانه‌تر از همیشه به‌اشتراک گذاشته می‌شوند، حجم روزافزون اطلاعات حاصل از منابع اجتماعی می‌تواند برای کاربران فواید بسیاری داشته باشد».

سازگاری موتورهای جستجو برای نجات یافتن

در روزهای آغازین به‌وجود آمدن اینترنت، هدف اصلی موتورهای جستجو این بود که به کاربران اینترنت در پیدا کردن چیزهایی که می‌خواهند، کمک کنند. گوگل توانست به‌وسیله ردیابی شاخص‌های بهتر از کیفیت محتوا، صنعتی را پایه‌گذاری کند که تا پیش از آن کسی در آن قدم نگذاشته بود. این شرکت یک مجموعه الگوریتم را توسعه داد و این که کدام وب‌سایت بین کاربران محبوب‌ترند را اندازه‌گیری می‌کردند.

اگر سایت شما لینک‌های زیادی به سایت‌های مرتبط داشت، رتبه سایت در گوگل بالا می‌رفت. مجموعه‌ای از عوامل دیگر مانند گذاشتن کلمات کلیدی در سرخط‌ها، عناوین و همچنین بازماندن صفحه نیز تاثیر داشتند، ولی بازیگر اصلی این مساله در دهه گذشته لینک‌ها بودند.

صنعت بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا SEO برای این به‌وجود آمد تا به حرفه‌ا‌ی‌های وب کمک کند با گوگل بازی «رتبه مرا بالاتر ببر» را انجام دهند. از یک سو مالکان وب‌سایت‌ها تلاش می‌کنند با استانداردهای گوگل همگام باشند و ثابت کنند کیفیت بالاتری نسبت به بقیه دارند (تولید محتوای با کیفیت بالا، مناسب و قالب‌بندی آن با سلیقه گوگل) و از سوی دیگر سایت‌های مشکوک سعی می‌کنند فرمول مخفی گوگل را فریب دهند تا وانمود کنند محتوای خوبی دارند، بدون این که چیز مفیدی در سایت خود قرار دهند.

ولی هرزنامه‌نویس‌ها پیشرفت خوبی داشته‌اند. در چند سال گذشته شکایت جستجوکننده‌ها مبنی بر نتایج هرزنامه‌ای و نامناسب با موضوع جستجو شونده، رو به افزایش گذاشته است.

نبرد موتورهای جستجو برای رسیدن به رتبه اول این صنعت همچنان ادامه دارد. گوگل گاهی یک تغییر بزرگ و ناگهانی در الگوریتم‌هایش می‌دهد؛ مانند «به‌روزرسانی پاندا» که اوایل سال 2011 انجام شد که تعداد قابل ملاحظه‌ای از نتایج مزرعه محتوا (Content Farm) را از بین نتایج حذف می‌کند. به‌طور دوره‌ای موتورهای جستجوی جدید سعی می‌کنند گوگل را از رده خارج کنند. موتور جستجوی مایکروسافت بینگ توانست بعد از معرفی خود در سال 2009، 30درصد از بازار را ازآن خود کند و بلکو (Blekko) که یک موتور جستجوی «ضد هرزنامه» است، بعد از راه‌اندازی در 2007 توانست به مرز یک میلیون جستجو در روز برسد و حالا رسانه اجتماعی به عاملی تبدیل شده تا نتایج را بهتر کند.

شبکه‌های اجتماعی، بازی را عوض کردند

شبکه‌های اجتماعی، حجم بسیار زیادی از اطلاعات درباره چیزهایی را ارائه کرده‌اند که کاربران می‌خواهند با اطرافیانشان به‌اشتراک بگذارند.

امروزه افراد هر ماه 30 میلیارد مطلب در فیس‌بوک و بیش از 5 میلیون توییت در توییتر با بقیه به ‌اشتراک می‌گذارند. دانستن این که انسان‌ها به چه‌چیزی علاقه دارند، برای موفقیت حیاتی است. کاربران نهایی که قبلا نمی‌توانستند از طریق لینک‌های صفحه‌های وب به محتوا رای دهند، امروزه قادرند این‌کار را با کلیک‌هایشان، بوک‌مارک‌ها، تگ‌ها و رتبه‌بندی‌ها براحتی انجام دهند. اینها نشانه‌های بسیار قدرتمندی برای موتورهای جستجو هستند و بهتر از همه‌ این که کاربران به سایت‌های نامربوط یا ربات‌های وب فرستاده نمی‌شوند. همه ما قبلا فواید گرفتن اطلاعات اجتماعی به‌وسیله موتورهای جستجو را هنگام مشاهده نتایج دیده‌ و تجربه کرده‌ایم.

اطلاعات اجتماعی به نتایج، جنبه شخصی‌تر می‌دهند

بینگ سال گذشته اطلاعات like فیس‌بوک را در نتایج جستجوی خود وارد کرد. اگر شخصی که در فهرست دوستان یک جستجوکننده قرار دارد صفحه‌ای را Like کرده باشد، این صفحه در قسمت نتایج برجسته‌تر نشان داده می‌شود. این موتور جستجو اخیرا نتایج بهتری از طریق اطلاعات فیس‌بوک و «هوش جمعی» معرفی می‌کند، یعنی محبوب‌ترین‌ها در فیس‌بوک رتبه بالاتری دارند.

گوگل جواب این کار بینگ را با دکمه 1+ و متعاقب آن گوگل پلاس داد. زمانی که یک کاربر با حساب خود در گوگل وارد می‌شود و جستجو انجام می‌دهد، خواهد دید که نتایج جستجو توسط این اطلاعات اجتماعی شخصی‌تر می‌شود.

محتواهای به‌اشتراک گذاشته شده در جستجوها رتبه بالاتری دارند

هم گوگل و هم بینگ نتایج بلادرنگ را به جستجوهایشان اضافه کرده‌اند. به این معنی که نتایج توییتر و حالا گوگل پلاس، در بالای دیگر نتایج، نمایش داده می‌شوند. بعلاوه برخی تجارب نشان داده است که داستان‌های به‌اشتراک گذاشته شده در توییتر، فیس‌بوک و گوگل پلاس می‌تواند بخوبی روی نتایج معمول جستجو تاثیرگذار باشند.

جولای امسال یک‌سری تحقیقات انجام شد که آیا مطالبی که در رسانه‌های اجتماعی به‌اشتراک گذاشته می‌شوند در نتایج گوگل تاثیر می‌گذارند و این که با چه سرعتی این نتایج نمایش داده می‌شوند؟ در تمام این آزمون‌های انجام شده، توییت‌ها و اشتراکات گوگل پلاس کاملا روی رتبه محتوایی که قبلا اندیس‌گذاری نشده بودند، تاثیر گذاشتند و نتایج، تقریبا در تمام موارد ثابت بود.

پس از آن سخنگوی گوگل در سخنانی اعلام کرد که این شرکت از کلیک روی دکمه‌های 1+ به‌عنوان یکی از صدها نشانه برای تاثیرگذاری روی رتبه‌بندی و مشاهده وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو استفاده می‌کند. همچنین این شرکت تحقیق روی چگونگی ارتباط 1+ ها و دیگر نشانه‌های رتبه‌بندی اجتماعی بر رتبه‌بندی جدید وب‌سایت‌ها و کیفیت محتوا را با دقت زیادی آغاز کرده‌اند.

پس از آن سخنگوی مایکروسافت نیز به سخن آمد و اعلام کرد که توییت‌ها و Likeهای فیس‌بوک کاملا روی رتبه‌بندی URL‌ها در نتایج جستجو در بینگ تاثیر می‌گذارند. این سخنگو همچنین اضافه کرد که شرکت مایکروسافت سعی دارد توازن بین نشانه‌های اجتماعی جدید و دیگر نشانه‌ها برای تشخیص، نتایج مناسب را ایجاد کند، چرا که سرعت این نشانه‌های اجتماعی در حرکت به‌سمت جلو، روز به روز درحال افزایش است.

هنگامی که وارد یک موتور جستجو می‌شویم می‌خواهیم سوژه مورد نظرمان را فورا و بدون دردسر پیدا کنیم. پس کاملا روشن است که رسانه‌های اجتماعی در نشان دادن سریع و مناسب‌تر نتایج به موتورهای جستجو کمک می‌کنند. در طولانی مدت این کار به کسب و کارهایی که در مسیر SEO قرار دارند نیز کمک می‌کند تا روی چیزی که باید انجام دهند (تولید محتوایی که مورد نیاز کاربران است) تمرکز کنند.